Demersurile întreprinse de micii organizatori de jocuri de noroc, in vederea anulării sau modificării o.u.g. nr. 77/2009

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/views.module on line 879.

     Înca de la publicarea în Monitorul Oficial nr.439/26.06.2009 a O.U.G. nr.77/2009, privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, a fost evident că se urmărea eliminarea micilor întreprinzători de pe piaţa activităţilor de acest gen.
     Cum art.135 din Constituţie ne asigură că “Economia României este economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă” şi că “Statul trebuie să asigure libertatea comerţului şi protecţia concurenţei loiale”, este greu de înţeles de ce Guvernul a vrut să înlăture dintr-un foc zeci, sau poate sute, de mici firme organizatoare de jocuri de noroc cu capital şi acţionariat autohton, pentru a face loc unor mari firme multi- sau trans-naţionale!
     S-ar putea invoca nevoia de bani la buget (ce banal!). Sau nevoia de asanare morală a societăţii, care este pervertită de astfel de practici (oh, nobil şi patriot Guvern!). Ori o pretinsă “aliniere la standardele europene” (să fim serioşi! Prin Tratatul de aderare la U.E., România nu şi-a asumat obligaţii în acest domeniu, care este, de altfel, prea puţin important pentru marile obiective ale integrării).
     Fiecare dintre cei afectaţi a putut presupune, însa, existenţa unor interese oculte, care prin O.U.G. nr.77/2009 puteau ajunge la realizare. Ar fi fost pentru prima oară când Guvernul favoriza anumite grupuri de interese ?! Nici pomeneală, acesta este fondul mediului economic românesc. Ar fi fost prima oară când iniţiatorul unui act normativ se ghida după interesele imediate ale unui grup, în detrimentul intereselor generale?! Nu putem dovedi. Ce credem fiecare, e treaba noastră (subsemnatul, spre exemplu, cred ca iniţiatorul – denumire generică şi impersonală ce ascunde indivizi cu interese foarte personale – a fost cointeresat). Ce dacă se invocă motive nobile si înălţătoare? Nu s-ar putea foarte bine, ca în realitate să fie vorba doar de prozaice teancuri de bani mutate dintr-un buzunar în altul?!
    Iată un scenariu, devenit piesa jucată în toată ţara de 5 luni încoace: Guvernul stabileşte prin O.U.G.nr.77/2009 nişte condiţii şi nişte taxe de autorizare şi licenţiere prohibitive pentru marea majoritate a firmelor organizatoare de jocuri de noroc, care sunt mici firme autohtone ce şi-au fundamentat iniţiativa, funcţionarea şi dezvoltarea pe prevederile vechii legislaţii – O.U.G. nr.69/1998 şi H.G. nr.251/1999. Erau ele îndreptăţite să se bazeze pe stabilitatea cadrului legal fixat atunci de Guvern? Evident că da!
    Între timp, sub impulsul dat de sute de mici întreprinzători locali, distribuiţi pe tot cuprinsul ţării, piaţa devine funcţională, se dezvoltă şi devine generatoare de profit pentru cei care au creat-o. Acum, când fructul e copt şi numai bun de cules, atrage lăcomia unui răpitor de dincolo de gard. Oare cum ar face el să pună laba pe tot? Păi, simplu: cointeresând unul sau mai mulţi funcţionari din instituţia care are facultatea de a putea iniţia acte normative, prin cuprinsul cărora să schimbe atât de drastic “regulile jocului” (dacă tot suntem în acest domeniu…), încât să nu mai poată rămâne la masă decât cei mari şi puternici, ca să se înfrupte. Căţeilor li se vor arunca şi lor, câteva oase.
    Aşa a apărut O.U.G. nr.77/2009. Ca rezultat, sute de mici afaceri sunt închise. Marii răpitori îşi fac intrarea. O vreme, vor suporta greul taxelor şi ei, apoi vor şti să apese butoanele necesare pentru reducerea lor. Ţinta a fost atinsă, au pus laba pe piaţă.
Răstimpul necesar “operaţiunii” poate fi chiar cel dintre intrarea în vigoare a O.U.G. nr.77/2009 şi apariţia legii de aprobare a acesteia. Intervalul este suficient pentru ca marea majoritate a micilor întreprinzători  să-şi dea sufletul. Cine îi va mai întreba ceva pe cei care şi l-au vândut?
     Nici măcar nu a fost nevoie de vreo conspiraţie statală împotriva propriilor cetăţeni, ci doar de câţiva manipulatori bine plasaţi. Nici nu vrem să credem (piei Satană!), că cei pe care îi vedem atât de cinstiţi la TV, în prim plan, ar fi putut trage vreun profit din treaba asta.
    Dar, gata cu scenariile, să vedem la modul concret ce s-a făcut pentru contracararea acestei “operaţiuni”:
    1. În data de 16.07.2009, un nucleu de 12 mici firme organizatoare de jocuri de noroc se adresează Guvernului României, cerându-i abrogarea O.U.G. nr.77/2009, iar în subsidiar modificarea acelor prevederi pe care le considerau ca fiind în flagrantă contradicţie cu Constituţia. La această iniţiativă a aderat apoi, înca un grup de aproximativ 150 de mici firme, în principal din zona Transilvaniei, dar şi din Oltenia, Moldova, Muntenia, Maramureş, Crişana, Banat. Întreaga ţară era reprezentată prin demersul lor.
     Pe cuprinsul a 8 pagini, s-a susţinut şi s-a argumentat: neconcordanţa monopolului de stat instituit asupra jocurilor de noroc, cu caracterul declarativ de piaţă a economiei româneşti; faptul că prin art.12, alin.(5) din ordonanţă, organizatorii de jocuri ale căror licenţe îşi pierd valabilitatea sunt obligaţi la plata unor taxe şi după încetarea valabilităţii lor, pentru care nu beneficiază de nici un contraechivalent din partea statului; că prin taxa anuală de autorizare, pe firmă, cât şi prin taxa anuală pentru fiecare aparat de tip “slot-machine” se face o eliminare din piaţă, prin cuantumul lor exorbitant; de asemenea, acelaşi rezultat îl are şi necesitatea capitalului minim de 30.000 lei. Au fost invocate prevederile art.16 din Constituţie, în contradicţie cu discriminarea întreprinzătorilor după mărimea capitalului pe care îl deţin, prevederile art.26 din Constituţie, faţă de falimentarea micilor afaceri şi aruncarea pe drumuri a familiilor micilor întreprinzători, art.44 din Constituţie, faţă de deteriorarea bunurilor din proprietatea micilor întreprinzători (aparatele de joc), prin scoaterea lor din uz, art.45 din Constituţie, faţă de îngrădirea liberului acces la o activitate economică, libera iniţiativă şi – mai ales – la exercitarea acestui drept prin discriminarea de ordin financiar la care micii întreprinzători sunt supuşi, art.135 din Constituţie, faţă de introducerea unui criteriu de selecţie al liberei initiaţive şi de restângere a concurenţei după capitalul social deţinut. S-a invocat, de asemenea, încălcarea art.139, alin.(1) din Constituţie (stabilirea taxelor numai prin lege), prin imixtiunea Guvernului în atribuţiile puterii legislative şi crearea unei asemenea instabilităţi a mediului de afaceri, încât se distrug sute de firme, iar mii de oameni care îşi asigurau existenţa de pe urma lor sunt aruncaţi pe drumuri. S-a arătat că stabilirea pe locaţii a unui minim de aparate de joc restrânge concurenţa. S-au arătat discrepanţele enorme, nejustificate dintre încălcarea unor norme şi sancţiunile la care sunt supuşi cei vinovaţi, etc.
     Celor 8 pagini de descriere argumentată a efectelor ordonanţei, Guvernul le-a răspuns prin adresa nr.15A/6064/CA/19.08.2009, în două rânduri: “Iniţiatorul actului contestat, analizând temeinicia şi legalitatea acestuia, apreciază cererea ca neîntemeiată.”
Ce desconsiderare a situaţiei în care au aruncat sute de firme! Probabil nici nu au citit ce le-a fost scris… Le aducem aminte: “ce ţi-e scris, în frunte ţi-e pus!”
     2. La data de 27.07.2009, acelaşi grup de firme au adresat memorii Senatului României, Camerei Deputaţilor, solicitând respingerea prin lege a O.U.G. nr.77/2009, iar în aceeasi zi, au sesizat şi Consiliul Concurenţei, în legătură cu restrângerea şi împiedicarea concurenţei prin prevederile prohibitive ale acestei ordonanţe:

- Consiliul Concurenţei a răspuns prin scrisoarea nr.4223/28.08.2009. Din multitudinea aspectelor invocate, a admis faptul că “obligativitatea unei valori minime a capitalului social subscris şi vărsat de organizatorii de jocuri de noroc, instituită prin art.14, alin.(1) din ordonanţă, precum şi necesitatea deţinerii unui număr minim de mijloace de joc/operator autorizat, sau a unui număr minim de aparate/locaţie reprezintă bariere la intrarea pe piaţă. Consiliul Concurenţei a comunicat Ministerului Finanţelor faptul că stabilirea administrativă a unor astfel de condiţii de autorizare trebuie să aibă la bază justificări şi calcule obiective şi o aplicare nediscriminatorie între societăţile mai vechi sau mai noi pe piaţă. ”
- Camera Deputaţilor a comunicat în 07.08.2009, ca petiţia celor peste 150 firme a fost înregistrată la nr.54C/30891/1165/2009, iar în urma examinării conţinutului ei a fost transmisă la Senatul României – Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţa de capital.
- Senatul României, prin scrisoarea nr.XXII/861/15.09.2009 a comunicat următoarele: “Vă facem cunoscut că am trimis petiţia dvs. Ministerului Finanţelor Publice, în vederea transmiterii unui răspuns. În acelaşi timp, în agenda Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţa de capital este inserat proiectul de lege pentru aprobarea O.U.G. nr.77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc în vederea cuprinderii acestuia pe ordinea de zi a Comisiei. ”
- în 16.09.2009, Comisia pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupţiei şi petiţii, din cadrul Senatului, a confirmat trimiterea petiţiei firmelor la Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţa de capital, “sesizată cu întocmirea raportului pentru aprobarea O.U.G. nr.77/2009”.
- în data de 28.09.2009, Comisia pentru buget…, din cadrul Senatului, prezidată de domnul senator Ion Ariton, a comunicat că “am trimis petiţia dumneavoastră Ministerului Finanţelor Publice în vederea transmiterii unui răspuns. În acelaşi timp, pe ordinea de zi a Comisiei… este inserat proiectul de lege pentru aprobarea O.U.G. nr.77/2009.”
- în data de 13.09.2009, prin scrisoarea nr.641390, Ministerul Finanţelor Publice ne-a făcut cunoscut că: “necesitatea modificării şi perfecţionării reglementărilor privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc a rezultat din aplicarea acestora în practică, pentru a răspunde mai bine cerinţelor pieţei specifice”. (Auzi acolo! E clar unde-i buba! În opinia Ministerului Finanţelor Publice, cerinţele pieţei specifice impun eliminarea de pe piaţă a majorităţii firmelor şi restrângerea concurenţei, aşa cum a remarcat chiar Consiliul Concurenţei! Micii întreprinzători să înţeleagă cine le este inamicul!)
    Mai zice Ministerul Finanţelor Publice că taxa de autorizare percepută organizatorilor de jocuri de noroc este nemodificată din anul 2000 şi de aceea a fost impusă necesitatea modificării nivelului ei.  (Păi, nivelul inflaţiei din 2000 şi până în 2009 a fost de 500 %, ca să justifice nivelul taxelor stabilite prin O.U.G. nr.77/2009 ??? Ca să nu mai vorbim de încălcarea principiului aşezării juste a sarcinilor fiscale, prevăzut de art.56, alin.(2) din Constituţie !!!)  
    În final, Ministerul Finanţelor Publice mai susţine că O.U.G. nr.77/2009 şi normele de aplicare aprobate prin H.G. nr.870/2009 ar fi fost elaborate cu respectarea procedurilor legale “în ce priveşte consultarea tuturor factorilor implicaţi în activitatea de jocuri de noroc, au fost organizate întâlniri de lucru cu aceştia şi s-au luat în considerare propunerile de îmbunătăţire aduse pe parcursul întâlnirilor de lucru”.
    Se desprind două concluzii:
a) sutele de mici întreprinzători falimentaţi prin O.U.G. nr.77/2009 nu constituiau factori implicaţi, în viziunea Ministerului Finanţelor.
b) factori implicaţi au fost consideraţi… Dar de ce să vă spun eu? Uitaţi ce scria miercuri, 14 octombrie 2009 ziarul Adevărul, în suplimentul său financiar: “Dacă în prezent, în ţara noastră sunt înregistrate aproximativ 800 de firme care activează în domeniul jocurilor de noroc, în următorii ani numărul acestora ar putea ajunge la circa 200, potrivit datelor Asociaţiei Organizatorilor de Cazinouri din România. Acest lucru va fi benefic pentru marile lanţuri de cazinouri, care se aşteaptă să-şi crească numărul de clienţi”. “Noua lege…, va scoate de pe piaţă foarte mulţi competitori mici, care au apărut ca ciupercile după ploaie” – a declarat ieri Olguţa Ganciu, preşedintele grupului Casino Palace. “Vor rămâne doar cazinourile de calitate” – a conchis Ganciu. Articolul era semnat de Otilia Caloian şi Dan Străuţ, care au încheiat articolul arătând că cele mai importante nume pe piaţă de profil din România sunt Casino Palace, Grand Casino, Platinum Casino şi Admiral Club.
    Acum am înţeles cu cine s-a consultat Ministerul Finanţelor Publice şi cu cine a avut întâlniri de lucru! Vedeţi cine sunt deţinătorii acestor “importante nume” şi veţi afla cine sunt adevăraţii iniţiatori (şi beneficiari) ai O.U.G. nr.77/2009!
    Ar mai fi de adăugat că la începutul lunii octombrie s-a trimis la Curtea de Apel din Bucureşti cererea de chemare în judecată a Guvernului, pentru anularea O.U.G. nr.77/2009, însoţită de excepţia de neconstituţionalitate, în baza Legii nr.554/2004, dar până acum nu s-a primit citaţie. Această cale are, totuşi, puţine şanse de izbândă, din motive pe care le cunoaştem cu toţii şi care nu trebuie detaliate, fiind notorii.
    În momentul de faţă, soarta ordonanţei (dar şi a aproximativ 600 de mici firme, după “datele Asociaţiei Organizatorilor de Cazinouri din România”) se decide la Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţa de capital din cadrul Senatului României, condusă de domnul senator Ion Ariton, care are pe ordinea de zi proiectul de lege pentru aprobarea O.U.G.nr.77/2009.
    Recomand tuturor faliţilor acestei ordonanţe să se adreseze, urgent, comisiei. Puteţi arăta situaţia individuală a firmei, modul în care această blestemată ordonanţă v-a schimbat viaţa, cum v-a eliminat din joc prin prevederile ei neconstituţionale, anticoncurenţiale, arătaţi complicitatea în care cineva din Ministerul Finanţelor a intrat cu marile cazinouri, faceţi-i să înţeleagă cum ar intra în complicitate cu acel cineva şi cu ce preţ, dacă O.U.G. nr.77/2009 rămâne în vigoare, nemodificată.
   Bombardaţi comisia cu memorii, sau acceptaţi-vă soarta, în această frumoasă Românie!